soal jawab: sekolah vs business

Tengah syok-syok layan movie Zombi Kilang Biskut, tiba-tiba seorang rakanku menghantar wechat kepadaku bertanyakan soalan mengenai perkaitan business dengan pendidikan di kolej. Tapi tak apa lah, aku pun bosan jugak hari ni. So aku melayannya di dalam blog je la.

Soalan

Belajar pandai-pandai kat kolej. Nanti keluar dapat gaji sikit je. Tapi kalau buat business, boleh dapat gaji banyak. Kalau macam tu, baik berhenti belajar, dan buat business daripada aku buang masa belajar lama-lama kat sini. Betul?

Jawapan 

Terlebih dahulu terima kasih sebab menggangu aku tengah duk layan movie. Terima kasih banyak-banyak. Ok. Sekarang saya nak tanya saudara, apakah falsafah pendidikan itu sendiri? Saudara mengutarakan soalan dan pandangan saudara. Saya terima. Tapi saya beranggapan bahawa saudara ini belajar di kolej semata-mata untuk belajar apa yang diajar. Saya selalu sebut dalam blog saya dan selalu juga sebut perkara ini ketika saya berbahasa dengan rakan-rakan saya; Malek Bennabi pernah berkata "pendidikan ialah memanusiakan manusia".

Saya tak nafikan yang saudara cakap itu salah. Tapi roh pendidikan itu sendiri saudara tidak faham. Pendidikan bukan bersifar fix, bukan bersifat constant. Kita tolak dulu sistem pendidikan di Malaysia, saya cuba jawab dalam kerangka pemahaman pendidikan itu sendiri.

Dr. Maszlee Malik pernah berkata dalam satu forum "kita sebagai masyarakat, pelajar khususnya, perlu mengetahui fundumental sesuatu pendidikan atau sesuatu subjek itu". Beliau berkata lebih kurang tu la. Maksudnya, memang kita belajar di IPT ini, nanti kita bekerja, kita tak guna pun apa yang kita belajar ni. Macam contohnya, kita belajar subjek Pendidikan Islam, tapi kita ingin menjadi seorang jurutera kapal terbang. Apa kaitannya? Jadi, Dr. Maszlee menekankan asas-asas pendidikan itu mesti kita kuasai walaupun sedikit. Sebabnya at least kita tahu apa yang berlaku di sekeliling masyarakat.

Kita sebagai masyarakat intelek, seharusnya mempelajari semua ilmu-ilmu yang ada. Kembali kepada zaman lebih kurang 1000 tahun dahulu, kita lihat Ibnu Sina contohnya. Beliau dikenali dalam bidang apa? Sebenarnya kalau kita belajar pengkhususan mengenai Ibnu Sina ini, beliau tiada bidang yang khusus. Sebab itu beliau digelar polimat. Polimat ini adalah orang yang menguasai pelbagai bidang ilmu.

Saudara,

Pendidikan itu sendiri adalah untuk memanusiakan manusia lain. Dengan pendidikan, kita akan dapat membantu orang. Akan dapat menolong orang lain. Dengan pendidikan jugalah kita menolah penindasan kepada kaum miskin dan susah.

Sebenarnya, saya tak tahu pun adakah jawapan saya ini bertepatan dengan kehendak saudara, tapi sebenarnya soalan saudara tu tak lengkap. Soalan saudara tu, ada dua kemungkinan.
1. Saudara belajar dalam bidang perniagaan di kolej
2. Saudara belajar bidang lain di kolej, tapi minat berniaga dan berasa perniagaan ini mudah dan menguntungkan dan tak ada kaitan pun dgn apa yang saudara belajar di kolej tu.

Ok. Saya jawab satu persatu pula.

1. Rasanya soalan ni tak payah jawab dgn panjang lebar sebab saudara pun ada dalam bidang ni dan saudara tahu apa kepentingannya.

2. Ok. Saudara belajar bidang lain, tapi saudara berhajat akan perniagaan dalam pekerjaan saudara. Adakah saudara fikir saudara akan berjaya dan untung dalam bidang ini padahal saudara sendiri pun tak tahu fundumental of business itu sendiri? Kalau saudara berfikiran seperti soalan saudara di atas, saya boleh katakan saudara tidak memahami erti perniagaan itu sendiri.

Sebenarnya saya lebih gemar berdiskusi secara berhadapan dan talking-talking mengenai isu ini sebab kita ada sesi soal jawab dan debate. Tapi masalahnya saya sekarang ni duduk di mana dan saudara berada di mana. Nanti saya balik rumah kita gaduh ye. Tapi, saya masih berpegang dengan idea Nami iaitu "tulislah apa yang kau fikir. Dengan menulis, idea kau tidak akan hilang dan otak kau tak akn berat untuk menampung pemikiran itu". Satu quote lagi saya pun tak ingat dari tokoh mana "menulislah. Dengan menulis, ilmu itu tidak akan hilang.

Comments