Thursday, January 28, 2016

Bajrangi Bhaijaan

photo credit to santabanta.com


Prolog


Bila Dilwale ditayangkan di Malaysia, melompatlah para manusia penggemar filem Hindustan. Di India, filem tersebut tidak dapat menarik perhatian masyarakat di sana. Di sini, Malaysia, berbeza dengan di India. Dilwale lebih agung berbanding Bajrangi Bhaijaan. Tetapi filem itu juga mendapat tempat di hati rakyat Malaysia, tetapi agak lambat.

Aku tidak ingin mengupas kenapa Dilwale lebih mendapat perhatian berbanding filem ini. Dan di sini aku tidak ingin sekali menulis berkenaan sinopsis dan jalan cerita filem tersebut. Dan di sini juga kau perlu tonton filem tersebut untuk kau memahami apa yang aku nak cakap.

Thursday, January 21, 2016

Dilucutkan jawatan & captive mind

(tulisan ini ditulis pada sehari sebelum aku dilucutkan jawatan secara sah)


                “Orang mengkaji agama paling suka bergaduh. Paling gemar melabel. Terlampau seronok mengkafirkan orang lain jika berbeza pendapat”
– Mohd Rosli Ibrahim, aktivis OKU.

Menjadi viral mengenai aku mengupas isu Syiah di diskusi yang dianjurkan oleh kelab aku sendiri. Membawa malang kepada diriku sendiri. Rumors mengatakan aku dilucutkan jawatan dari memegang amanah sebagai pengerusi kelab.

Aku tak marah. Cuma agak terkilan. Dan memikirkan “I talk about some isme (baca:idelogi), and I was banned?”. I was surprise with that.

Jika benar sebagaimana yang aku fikirkan, maka terbuktilah bahawa posting di dinding Facebook aku dulu benar;

“Tulis fasal Syiah je, terus orang label penulis tu Syiah… Penulis di Malaysia ramai yang menulis mengenai sifat-sifat dan keperibadian wali-wali Allah. Dan kenapa kau tak label si penulis tu sebagai wali? Ramai penulis di Malaysia yang menulis mengenai nabi-nabi & sifatnya, dah kenapa kau tak label si penulis tu Nabi? Ramai penulis di Malaysia yang menulis mengenai sifat-sifat Allah. Dah kenapa kau tak label penulis tu sebagai Tuhan? Ya, kita bertanggungjawab apa yang kita tulis. Tapi tak semestinya kita berpegang dengan apa yang kita tulis”.

Monday, January 18, 2016

Surat terbuka terhadap tuduhan

Kehadapan sahabatku yang dirahmati Allah. Aku tidak memarahimu. Aku pernah jumpa orang macam kau. Pengalaman aku mendewasakan aku.

Ingatlah wahai rakan..
Sains yang kau belajar tu dari Charles Darwin adalah ATHEIS.
Elektrik yang kau guna tu dari Nikolas Tesla tu KAFIR.
Ibn Sina yang kau bangga tu SYIAH.
Dan banyak lagi teknologi yang kau guna tu bukan berasal dari SUNNI, kenapa kau guna?

Aku seringkali ulang quote yang sama dari Aristotle "tanda minda berpendidikan ialah kebolehannya meneroka sebuah pemikiran tanpa menerimanya." Dan sebuah pepatah arab yang Johnny Depp guna dalam film Transcendence “manusia takut kepada apa yang dia tak tahu”.

Aku boleh agak bahawa yang mengviralkan buku-buku karya Ali Syariati aku ni, dia tak habis baca pun buku ni. Macam mana kau nak argue kalau kau tak baca pun benda tu?

Aku tak kesah kalau kau tak percaya, tak kesah kalau kau nak argue aku. Tapi ingat, kalau kau argue aku guna ayat macam ni, aku tak layan. Sebab kau pun tak membaca nampak gayanya.