Friday, July 24, 2015

Khatib Poyo

Kalau dulu Benz Ali memberikan dua sebab kenapa orang tak pergi solat Jumaat;
(1) Syiah
(2) Benci Sultan

Aku memberikan satu lagi;
(3) Khatib baca khutbah tu poyo gila.

Ustaz Hasrizal (Saiful Islam) dalam sebuah bukunya ada sebut mengenai khatib baca khutbah. Dan Tok Guru Nik Aziz pun ada sebut perkara ni.

Khatib, janganlah syok sendiri baca khutbah tu. Bacalah dengan penuh semangat dan jangan la macam kura-kura. Tajuk khutbah dah baik, tapi kalau khatib syok sendiri, memang akan timbul pepatah "kalau nak tidur, pergi dengar khutbah". 'Berkhutbah' dengan 'membaca khutbah' sangat berbeza. Tolong la jangan baca khutbah. Bosan reti bosan?

Tak payah nak salahkan syaitan hasut suruh tidur di majlis ilmu sangat lah. Bulan puasa pun sama jugak.

~ Hanya sekali aku pernah dengar di masjid aku solat ni, Ustaz Tuan Ibrahim Tuan Man berkhutbah Jumaat. Memang superb. Macam ceramah dah. Yang tu baru ye berkhutbah.

No comments:

Post a Comment

komen dan kritikan amat digalakkan