Wednesday, July 22, 2015

Filem Melayu terlampau shaking

Salah satu sebab aku kurang minat filem aksi Melayu; terlalu banyak shaking. Aku cuba compare KL Gangster (Malaysia) dengan The Raid: Redemption (Indonesia)

KL Gangster melakukan koreo secara safe side, sisi selamat, dimana sisi kamera tidak menunjukkan apa yang sedang dilakukan. Maka kita tidak boleh nampak pergerakan (baca: pergaduhan) itu mengenai sasaran atau tidak. Dan shaking terlalu banyak membuatkan anak mata kita terpaksa bergerak mengikut pergerakan kamera, bukan pergerakan pelakon.

Tapi dalam filem The Raid: Redemption, koreonya memang bertujuan untuk beri penonton nampak apa yang dilakukan dan digerakkan oleh pelakon. Satu-persatu pergerakan yang dilakukan. Dan kita boleh nampak sasaran tersebut kena pada tempatnya. Babak pergaduhan, amat kurang babak sisi selamat. Kamera memang betul fokus terhadap pergerakan yang dilakukan. Shaking juga kurang. Dan kita tak perlu sakit mata untuk 'cari kamera'.

Mustahil tak ada koreografer yang bagus di Malaysia. Kalau di Indonesia ada Yayan Ruhian, kita ada Eman Manan. Tapi, tak jugak. Sebab atas pergerakan kamera bukan koreografi yang tentukan.

~ hari tu aku tonton Evolusi KL Drift 2 di astro sempena hari raya. Sedih aku nengok, tengah drifting pun kamera ada shaking, teruk sgt shaking. Kenapalah James Wan tak mengarah filem di negara sendiri. Hurmmm.

No comments:

Post a Comment

komen dan kritikan amat digalakkan