Buku copyleft untuk dijual

BAGAIMANA MEMBACA BUKU
TERJEMAHAN RUSTAM A. SANI


Buku terjemahan yang cukup menarik dengan kata pengantar oleh saudara Anwar Ibrahim ini secara keseluruhannya cuba mengajar kita menjadi pembaca yang lebih aktif, supaya berhasil mendapatkan lebih manfaat dari bahan bacaan. Manakala tujuan tertinggi dan terakhir dari kegiatan membaca adalah untuk meninggikan akal budi. Buku ini tak lagi ada di pasaran. 

Semua orang pasti pernah melalui pengalaman bertemu dengan bahan bacaan yang sukar, sehingga merangkak-rangkak membacanya, sedangkan apa yang diharapkan adalah sebuah pembacaan yang memberi pencerahan. 

Ramai yang menghadapi keadaan seperti ini membuat telahan bahawa mereka telah tersilap memilih buku. Sebenarnya bukan demikian. 

Lalu, bagaimanakah cara atau pendekatan yang sepatutnya? 

Ada satu peraturan umum mengenai membaca yang ramai tidak tahu. Asasnya sangat mudah: Ketika membaca buku yang sukar untuk kali pertama, baca terus tanpa berhenti untuk meneliti atau mencari penyelesaian kepada perkara yang kita tidak tahu dalam buku itu. Ini dinamakan oleh Mortimer J. Adler dalam bukunya How to Read a Book sebagai salah satu daripada teknik inspectional reading (terbahagi kepada dua, skimming dan superficial reading). 

Sejak edisi pertama Bagaimana Membaca Buku diterbitkan pada tahun 1940 buku ini telah mengalami beberapa edisi dan penyemakan dan diterjemahkan ke dalam puluhan bahasa - satu petanda bahawa buku ini telah teruji mutunya. 

Buku ini ditujukan kepada para pembaca, khususnya kepada mereka yang ingin menjadi pembaca yang efisien. Bagaimana Membaca Buku menggariskan empat tahap pembacaan iaitu asas, penelitian, analitis dan sintopik. Ia bukan sahaja menunjukkan kepada kita teknik membaca yang berkesan tetapi yang lebih penting ialah bagaimana mendapat manfaat sepenuhnya daripada kegiatan membaca. 

Mortimer Adler adalah pengarah projek Encyclopedia Britannica. Pengarang beberapa buah buku, Dr Adler pernah menjadi profesor falsafah di University of Chicago dan editor Great Books of the Western World. Charles Van Doren adalah teman sekerja Dr Adler di Institute of Philosophical Research. 

Buku ini bahasa MELAYU.

Buku ini dalam perfect binding. Sama seperti sebuah buku. 

HARGA BUKU BAGAIMANA MEMBACA BUKU RM23. 

Buku setebal 149 muka surat (lebih kurang) 

Hubungi aku di 0129611812 (sms/whatsapp/telegram)

MAHASISWA MENGGUGAT
MUHAMMAD ABU BAKAR


Mahasiswa Menggugat, susunan Prof. Muhammad Abu Bakar ini mengisahkan tentang kajian akademik perjuangan siswa pasca kemerdekaan.

*Mengapa Mahasiswa Memberontak?

Mengikut Prof. Donald Rogan, dalam bukunya The Campus Apocalypse, bahawa gerakan pelajar - pelajar mempunyai hubungan rapat dengan persoalan mencari 'kerahmatan' atau salvation. Rogan yang telah membuat peninjauan tentang aktiviti - aktiviti selama dua puluh tahun itu seterusnya menekankan bahawa pelajar - pelajar adalah berjuang untuk mengelakkan diri dari menjadi manusia - manusia yang bertanggungjawab kepada kedudukan dunia dewasa ini (yang penuh kecelakaan?).

Akibatnya, Rogan menekankan, ada di antara pelajar - pelajar yang mencari jalan keluar melalui seks, madat dan seterusnya menerusi aktiviti - aktiviti ganas. Aktiviti - aktiviti ini, menurut Rogan termasuklah demonstrasi dan mogok yang kadang - kadang membawa kepada pergolakan dengan pihak polis. Dengan aktiviti - aktiviti ini juga mereka percaya bahawa message mereka dapat didengar dan seterusnya dapat melahirkan kesan - kesan dalam perjuangan mereka untuk membentuk masyarakat yang lebih adil dan rasional (yang ideal).

Buku ini bahasa MELAYU.
Buku ini dalam perfect binding. Sama seperti sebuah buku. 
HARGA BUKU MAHASISWA MENGGUGAT RM23.
Buku setebal 182 muka surat (lebih kurang)
Hubungi aku di 0129611812 (sms/whatsapp/telegram)

IBLIS MENGGUGAT TUHAN
Shawni

Kau bilang Adam berdosa gara-gara hasutanku? Kalau begitu, atas hasutan siapa aku melakukan dosa? Aku sebenarnya melakukan apa yang Dia perintahkan, dan aku sepenuhnya patuh pada keinginan Allah. Mau bagaimana lagi? Tak ada ruang yang luput dari kuasa-Nya. Aku bukanlah tuan bagi keinginanku sendiri.

Aku menyembah Allah selama 700 ribu tahun! Tak ada tempat tersisa di langit dan bumi di mana aku tak menyembah-Nya. Setiap hari aku berkata pada-Nya, “Ya Allah, anak keturunan Adam menolak-Mu, namun Engkau tetap bermurah hati dan meninggikan mereka. Tapi aku, yang mencintai dan memuja-Mu dengan pemujaan yang benar, Engkau buat menjadi hina dan buruk rupa.” Lihatlah segala penderitaan dan kesengsaraan yang telah ditimpakan-Nya atas dunia ini. Lihatlah betapa Monster itu melakukan semuanya hanya untuk menghibur diri! Jika ada yang terlihat murni, dibuat-Nya ternoda! Jika ada yang manis, Dia buat masam! Jika ada yang bernilai, dibuat-Nya jadi sampah! Dia tak lebih dari sekadar Badut dan Pesulap Murahan, Pembohong Gila! Dan kegilaan-Nya masih terus membuatku lebih gila lagi!

Buku ini bahasa INDONESIA. Buku ini lengkap.
Buku ini dalam perfect binding. Sama seperti sebuah buku. 
HARGA BUKU IBLIS MENGGUGGAT TUHAN RM33.
Buku setebal 324 muka surat (lebih kurang)
Hubungi aku di 0129611812 (sms/whatsapp/telegram)

THE GOD DELUSION
Richard Dawkins

THE GOD DELUSION adalah sebuah buku yang sangat terkenal dan kontroversial yang membahas tema-tema seputar keluhan dari kacamata sains (biologi). Buku yang ditulis oleh ahli biologi Inggris ini hingga kini menjadi rukunan penting dalam persoalan hubungan agama dan sains.

Dalam buku ini Dawkins menyatakan bahwa suatu pencipta supernatural hampir bisa dipastikan tidak ada, dan bahwa kepercayaan pada suatu Tuhan personal sebagai sebuah delusi (igauan/khayalan)– suatu kepercayaan yang salah yang terus-menerus bertahan di hadapan berbagai bukti kuat yang menentangnya.

Selain itu, dalam karya ini, Dawkins juga mengemukakan berbagai argumen yang menentang penjelasan-penjelasan kreasionis atas kehidupan. Dawkins mengulas secara langsung serangkaian argumen yang mendukung dan menentang keyakinan pada eksistensi Tuhan (atau dewa-dewa). Dalam buku ini Dawkins berulangkali menyatakan dirinya sebagai atheis, meskipun ia juga berulangkali menyatakan bahwa dalam pengertian tertentu ia adalag seorang agnostik.

Buku ini bahasa INDONESIA.
Buku ini dalam perfect binding. Sama seperti sebuah buku. 
HARGA BUKU THE GOD DELUSION RM40.
Buku setebal 522 muka surat (lebih kurang)
Hubungi aku di 0129611812 (sms/whatsapp/telegram)

MEMBANGUN MASA DEPAN ISLAM
Ali Syariati



Buku ini memuat tiga kuliah yang berikan oleh Ali Syari’ati pada 1970-an yang menyuarakan tanggapan Syari’ati terhadap apa yang dianggapnya sebagai krisis yang dihadapi oleh dunia Islam. Menurutnya, kaum Muslim sekarang ini memerlukan suatu 'kebangkitan kembali Islam' yang digerakkan oleh para pemikir Muslim tercerahkan.

Dr. Ali Syari’ati adalah salah seorang pemikir dan penulis paling produktif dan kontroversial pada abad kedua puluh. Meskipun kariernya di Iran hanya sepuluh tahun lebih sedikit (1964-1977), namun pemikirannya memiliki pengaruh paling besar dibandingkan semua pemikir dalam generasi bangsa Iran masa kecil.

Buku ini bahasa INDONESIA.
Buku ini dalam perfect binding. Sama seperti sebuah buku. 
HARGA BUKU MEMBANGUN MASA DEPAN ISLAM RM23.
Buku setebal 200 muka surat (lebih kurang)
Hubungi aku di 0129611812 (sms/whatsapp/telegram) atau sms 0145110313.

HAJI

Ali Syariati


Wahai Sahabat! Sesungguhnya engkau belum menunaikan ibadah Haji!
Sesungguhnya engkau belum taat kepada Allah!
Memang engkau telah pergi ke Mekkah untuk mengunjungi Ka'abah!
Memanh engkau telah menghamburkan wang untuk membeli kekerasan padang pasir!
Jika engkau berniat hendak melakukan ibadah haji sekali lagi, 
BERBUATLAH SEPERTI YANG TELAH KUAJARKAN INI !!

Buku ini bahasa INDONESIA.
Buku ini dalam perfect binding. Sama seperti sebuah buku. 
HARGA BUKU HAJI RM23.
Buku setebal 204 muka surat (lebih kurang)
Hubungi aku di 0129611812 (sms/whatsapp/telegram)

TUGAS CENDIAKAWAN MUSLIM
Ali Syariati



Ciri khas tulisan-tulisan dan ceramah-ceramah Dr. Ali Syariati adalah 'menggerakkan'. Beliau memang seorang cendekiawan sekaligus ulama Islam yang tidak suka melihat status quo, kemandengan atau kejumudan. Salah satu tema sentral gagasannya yang termuat dalam buku ini adalah bahawa para intelektual Muslim hanya akan memiliki makna dan fungsi bila mereka selalu berada di tengah-tengah massa masyarakat, menerangi massa, melakukan pembaharuan ke arah kehidupan yang lebih baik, lebih islami. 

Buku ini bahasa INDONESIA.
Buku ini dalam perfect binding. Sama seperti sebuah buku. 
HARGA BUKU TUGAS CENDIAKAWAN MUSLIM RM26.
Buku setebal 288 muka surat (lebih kurang)
Hubungi aku di 0129611812 (sms/whatsapp/telegram)


PATAH BALEK
Fathi Aris Omar



“Di Malaysia perubahan tidak nyata terjadi, setidaknya pada tingkat politik formal. Boleh jadi, di Malaysia ialah reformasi yang tidak(atau belum) mencapai klimaks, jika bukan kesempatan yang hilang. Ini menjadi jadi tema utama Fathi[Aris Omar], si wartawan yang memilih bebas. Dia galau pada keseragaman pola sikap yang ada pada Barisan Nasional maupun Barisan Alternatif: kedua-keduanya, arus utama dalam penguasa maupun dalam golongan pembangkang, meski berseteru dalam pentas politik, sama-sama tak senang kepada kebebasan akhbar. Dia risau pada dikotomi yang tak menyisakan sikap merdeka. Maka, Fathi tiba pada titik terasing itu: dia melihat arus utama masyarakat kampung halamannya sebagai lesu dan kurang daya hujah ilmiah. Orang-orang tuanya dogmatis dan anak-anak mudanya suka yang ringan-ringan sahaja."
 Ayu Utami, novelis terkenal Indonesia, dalam 'Kata Pengantar'

Buku ini bahasa MALAYSIA.
Buku ini dalam perfect binding. Sama seperti sebuah buku. 
HARGA BUKU PATAH BALEK RM30.
Hubungi aku di 0129611812 (sms/whatsapp/telegram)

THE ORIGIN OF SPECIES
Charles Darwin


Buku ini bahasa INDONESIA.
Buku ini dalam perfect binding. Sama seperti sebuah buku. 
HARGA BUKU THE ORIGIN OF SPECIES RM70.
Hubungi aku di 0129611812 (sms/whatsapp/telegram)

Comments